Jordbær med dulce de leche, is og karamel

Forleden blev der indkøbt et par dåser kondenseret mælk (det smager fænomenalt i varm kaffe eller iskaffe). Jeg havde længe tænkt, at jeg ville prøve at lave dulce de leche, som er lækker karamel. Jeg havde ikke prøvet det før, men havde hørt, at det bare skulle koges i nogle timer. Så jeg fjernede etiketten (jeg ville ikke lave papirsuppe), lagde en karklud i bunden af en gryde med kogende vand og satte den uåbnede dåse derned. Efter fire timer var den færdig - håbede jeg. Den skulle køle af inden den blev åbnet.
Senere på dagen, da dåsen blev åbnet var jeg lidt nervøs for, om det var gået, som det skulle, men det var en klar succes. Dåsen indeholdt den lækreste, cremede karamel, og det smagte godt! Det blev så til en dessert, som du får opskriften på nedenfor.

Dulce de leche - kondenseret mælk kogt i fire timer

Så vidt jeg ved, kan sukker ikke karamellisere ved kogepunktet, men skal højere op end de 100 grader. Ved at undlade at åbne dåsen og koge den i lukket tilstand, vil der skabes et overtryk i dåsen - man kunne se det i bunden af dåsen, som bulede ud. Jeg kan ikke forklare fysikken bag det, men i hvert fald hæves kogepunktet ved overtryk, så jeg vil tro, at dåsens indhold er blevet varmet godt op over kogepunktet, og derved er det tilsætte sukker og mælkesukkeret karamelliseret. Men nok om det, man behøver selvfølgelig ikke vide noget om hvorfor det smager, som det smager, bare at det smager skidegodt.

Her kommer opskriften så på det, jeg brugte min dulce de leche til. Det har masser af andre anvendelsesmetoder - her kan Google hjælpe.

Jordbær med dulce de leche, is og karamel

Det skal du bruge, 4 personer

En bakke jordbær, ca. 500 g
1 dåse kondenseret mælk, 400 g
4 kugler god vanilleis
50 g sukker
Evt. mynteblade

Sådan gør du

Start mindst 5-6 timer før servering, gerne tidligere. Først skal den kondenserede mælk koges. Dåsen skal forblive uåbnet, jeg fjernede bare etiketten. Læg evt. en karklud i bunden af gryden, så står dåsen bedre fast. Vandet i gryden nåede lidt over halvvejs op af dåsen, men man kunne sikkert bruge mere eller mindre vand og få samme resultat. Bruger man mere, er man dog nok rimelig sikker på, det lykkes. Kogetiden er 4 timer under låg, og det skal bare "putrekoge". Efter kogning er det nok en god idé at lade dåsen køle af i et par timer.


På med låget, og så er det bare at vente.

Når det er ved at være tid til servering, smeltes sukkeret i en gryde. Det skal blive brunt, så det er karamelliseret. Hæld det ud på bagepapir i et tyndt lag og stil det væk, evt. i køleskab, så det køles ned.
Skyl jordbærrene og nip bladene af. Skær dem i kvarte og fordel dem på fire dybe tallerkener. Åbn dåsen med dulce de leche og kom indholdet i en skål. Pisk det let, så det bliver lidt cremet.
Anret en kugle is på ovenpå hver tallerken jordbær og hæld noget dulce de leche ud over i en stråle. Brug en mængde, der synes at være passende, jeg brugte ikke det hele, da det blevet lidt for meget.
Knus den afkølede karamel til små stumper og drys ovenpå. Jeg tror også, det kunne gøre sig rigtig godt med noget finthakket mynte, men prøvede det dog ikke selv. Jeg har dog på fornemmelsen, at det ville smage fantastisk.


Ja, der var vist lidt mere end en enkelt kugle is, men jeg syntes faktisk, det blev lidt for meget. En enkelt kugle ville - efter min mening - have været nok. Det var nu super lækkert alligevel, og højst anbefalelsesværdigt!

Etiketter: ,