Sweet potato pie

Vi havde nogle søde kartofler liggende i køleskabet, så min kæreste og jeg tænkte begge på at lave sweet potato pie til aftensmad. Jeg prøvede at finde en opskrift på det, men fandt hurtigt ud af, at sweet potato pie egentlig er en desserttærte! Det vidste jeg ikke, nok mest, fordi jeg plejer at forbinde kartofler med en hovedret, ikke en dessert.
Det skulle dog ikke være nogen hindring, så sammen kom vi frem til, hvordan vi syntes en sweet potato pie kunne laves - og den blev virkelig god! Meget bedre, end jeg havde forventet, den var rigtig, rigtig lækker.




Jeg tænkte også, at jeg ville prøve at lave tærtedejen selv, det kunne jeg nemlig ikke huske at have prøvet før. Så ved man også lige præcis, hvad der er i, og det bliver noget billigere. Desuden var det overraskende nemt, perfekt, hvis man nu også skulle have børnene med i køkkenet. Til tærten fik vi en simpel salat, som også var hurtigt stykket sammen.
Tærte til én på otte måneder
Jeg havde ikke planlagt at komme ærter i tærten, men da jeg fik blandet fyldet sammen, syntes jeg ikke, der helt var nok, så jeg fandt hurtigt nogle ærter fra fryseren. Det fungerede fint, men man kunne også have brugt en anden grøntsag, fx spinat eller champignon.
Vores søn på otte måneder er jo begyndt på familiens mad, så han kunne også spise med. Jeg tog et stykke tærte og mosede det med en gaffel sammen med et skvæt mælk og en skefuld olie, og han var helt vild med det! 

Jeg vil sige, at opskriften burde være nok til omkring 3-4 voksne, men det smagte bare så godt, så der var kun et enkelt stykke tærte tilbage (vores søn havde selvfølgelig også fået et stykke). Men jeg tror nu, den i de fleste tilfælde ville kunne række til lidt flere mennesker, især hvis der var mere salat og evt. et stykke fuldkornsbrød til. 

Det skal du bruge, 3-4 pers.

Tærtedej
110 g grahamsmel
110 g hvedemel
1/2 dl olie, 45 g
1 dl vand
1/2 tsk salt

Fyld
4 søde kartofler, små til mellemstore
150 g bacon i tern
120 g ærter
1 dl madlavningsfløde 18%
1 æg
1/2 tsk salt
Friskkværnet peber

Salat
1 pakke spæde spinatblade (75 g)
1 bundt radiser - 15 stk.
1 pakke friske, grønne bønner (250 g)
Balsamico



Sådan gør du


Ind i køleren!
Start med at lave tærtedejen: Bland ingredienserne i en skål og mix dem sammen, gerne med en håndmixer med dejkroge eller røremaskine. Det bliver en lidt fedtet, løs dej, men den skal dog hænge sammen. Pak den ind i husholdningsfilm og stil den på køl i 1/2 time. På køl bliver den lidt fastere, så virkede den til at være lidt nemmere at styre, når den skulle i formen.

Skræl de søde kartofler og skær dem i store tern. De koges/dampes i en gryde med vand, der lige knap dækker dem. 15-20 minutter. Mærk i dem med en gaffel. De behøver ikke være helt møre, de skal jo også bages.
Steg bacon sprødt på en pande og hæld det over på fedtsugende papir.

Heromkring tændes ovnen på 225 grader.

Når kartoflerne er færdige, hældes vandet fra, og de dampes tørre. Herefter skal de moses, men ikke for fint. Jeg synes godt, man må kunne fornemme lidt struktur fra dem. 

Jeg smurte en tærteform med lidt smør, men det kunne muligvis undværes, da der jo er olie i dejen. Det må du dog selv forsøge med. Tag dejen ud af køleskabet og pres den ned i formen med fingrene. Den skal være lige tyk over det hele, og hvis der er noget tilovers i siderne, skæres det af. Prik hul i bunden med en gaffel.
Forbag dejen i 10 minutter.

Vend alle ingredienser til fyldet sammen i en skål. Ærterne kan sagtens være fra fryseren, de skal bare lige tøs op først og dryppes godt af i dørslag/sigte.

Fyldet kommes i den forbagte tærtebund, og tærten bages igen i ca. 25 minutter. Den skal være fast nok til at kunne skæres ud, så prøv dig frem ved at prikke lidt i midten.

Mens tærten bager, laves salaten: Skyl spinatblade i et dørslag. Skyl radiserne og skær top  og bund af dem. Skær dem i skiver.
Bring en gryde med et par liter vand i kog. Imens skylles bønnerne og top og bund skæres af. Når vandet er i kog, blancheres bønnerne i 1-2 minutter. Der skal være meget vand, så det hurtigt kommer i kog igen. Når de er blancheret, køles de af under koldt vand, så de ikke koger videre. Skær dem midt over.
Bland salaten sammen og hæld balsamico over som dressing.

Så er det bare at nyde en fantastisk tærte!

Etiketter: , , , ,