Simpel, ristet müsli

Jeg synes ofte, man kan komme til at lede længe efter en ordentlig müsli i butikkerne. I hver fald hvis man leder efter noget, der kan bruges til morgenmad og ikke til slik. Her mener jeg diverse typer fyldt med sukker, honning eller chokolade. Eller dem, der er proppet med nødder og tørret frugt - jeg synes ikke det mætter nok, og det bliver for højt energiindhold efter min mening. Om det så er sukker fra frugt, honning, tilsat sukker eller chokolade, er sukker jo sukker. Udover det kan de godt være lidt dyre, især hvis man går efter noget økologisk.
Køber man i stedet selv økologiske ingredienser og blander sin egen müsli, bliver det en meget rimelig pris, foruden at man ved nøjagtig, hvad der er blandet i. Næsten alle ingredienser i denne müsli er økologiske - brun farin og honning er dog ikke øko, det havde jeg ikke lige på lager.


Samlet set blev der ca. 540 g müsli, da den jo svinder lidt i vægt ved ristningen. Det har jeg regnet ud til at koste 16,5 kr, eller 30,5 kr pr. kg. Det er jo en ganske fornuftig pris for en (næsten) økologisk müsli!



Jeg ristede den på panden (to pander på samme tid), men det kan også gøres i ovn. Det vil jeg prøve næste gang.


Du skal bruge
400 g havregryn
20 g solsikkekerner
20 g hørfrø
40 g græskarkerner
35 g hakkede mandler
30 g brun farin (kan evt. erstattes med en tilsvarende mængde honning)
30 g flydende honning

Sådan gør du

Sørg for, at alle ingredienser er godt blandet sammen, især at sukkeret er fordelt ligeligt og ikke er i for store klumper. Kom halvdelen i en pande - eller de to halvdele i hver sin pande - og tænd på middel varme. Rør rundt i blandingen med en spatel, mens det rister. For mit vedkommende tog det lige omkring 12 minutter på gaskomfur, så det må tilpasses alt efter hvilket komfur, man har.
Når der begynder at komme små smæld er det ved at være færdigt. Og i hvert fald er det færdigt, hvis det begynder at ryge!

Bred müslien fladt ud på bagepapir, i et fad eller lignende, hvor det kan køle helt af. Det holder sig bedst i en lufttæt beholder.

Det smager godt på A38, gerne sammen med frisk frugt og så selvfølgelig en god kop kaffe eller te.


Etiketter: ,