Falafel med lidt fuldkorn

Forleden var min søn og jeg alene hjemme, og jeg havde lyst til at lave noget lækkert, der også godt måtte være billigt. Min søn er jo kun otte måneder, så han er først lige så småt begyndt på at få almindelig mad - denne dag stod den dog på grøntsagsmos for hans vedkommende.
For at gøre det lidt billigere for mig selv skippede jeg kødet og lavede nogle falafler i stedet. De kom i nogle lækre fuldkornspita sammen med lidt salat og tahindressing. Der blev 12 stk., så der var også til madpakken - eller fryseren.



Jeg puttede ikke tahin i falaflerne. Det kunne man sikkert godt gøre, men jeg valgte i stedet at lave en dressing med tahin, så det stadig indgik i smagen, og det blev ret godt, hvis jeg selv skal sige det. Jeg bruger Urtekrams tahin, for den synes jeg er bedst - nuvel, jeg har ikke smagt alle slags, men den virker i hvert fald til at bestå kun af sesam, mens andre mærker af tahin godt kan være meget vandede i det og ikke smage af så meget. 
Jeg prøvede som et eksperiment at putte spelt i - det kunne også have været andre former for korn. Egentlig bare fordi, at jeg tænkte, det måske kunne mætte lidt mere.


Vigtigt!
Kikærterne skal selvfølgelig have ligget i blød i rigelig vand fra dagen før - så man skal lige være en dag i forvejen med denne opskrift. Der findes også kikærter på dåse, men det er min erfaring, at de ikke duer til falafel, da de er kogt og dermed indeholder for meget vand og er for bløde. Falaflerne kan simpelthen ikke holde sig selv sammen, kun hvis man putter rigtig meget mel i, men det bliver et lidt trist resultat.
Mit råd er at holde sig til de tørrede kikærter.


Du skal bruge - til 12 stk.
"Falafelfars"
200 g tørrede kikærter
50 g parboiled spelt
1 lille løg (60 g), pillet og skåret i grove stykker
1-2 fed hvidløg, pillet
Saft fra 1/2 citron
1 tsk spidskommen
1/2 tsk salt
1 tsk tørret, stødt chili
1/2 tsk tørret koriander
1 æg
1 spsk rugmel
Salt og friskkværnet peber

Omkring 1 dl olie (ca. 90 g) til stegning. Jeg oplevede, at de ikke sugede det hele op, og man kan selvfølgelig selv styre, hvor meget olie, man vil bruge.

Dressing
1 dl creme fraiche/skyr/fromage frais/kvark
Ca. 2 spsk tahin - eller efter smag
1 spsk citronsaft - eller efter smag
Friskkværnet peber

Fuldkornspitabrød og blandet salat - her brugte jeg agurk, tomat og revet gulerod.

Næringsindhold ->

Sådan gør du
Dagen inden:
Læg kikærterne i blød i en skål med rigelig kold vand og stil den i køleskabet.


På dagen:
Dræn kikærterne i en si og skyl dem. Se efter, om der skulle være småsten eller andet, og put dem i en skål. Afvej parboiled spelt og kog det i ca. 15 minutter. Det skal ikke være gennemkogt, da de bliver tilberedt færdigt ved stegning.
Mens spelten koger, kan resten af ingredienser til falafel findes frem. Bland det hele sammen med kikærterne og lad det stå, til spelten er kogt. Spelten drænes i en si og skylles hurtigt med koldt vand for at standse kogningen. Pres lidt af vandet ud med bagsiden af en ske og bland spelt sammen med resten af ingredienser til falafel i skålen. Giv det hele en tur med stavblender, til det er mere eller mindre findelt - det kan være rart nok med lidt struktur i falaflerne, så holder de også formen lidt bedre, men det er nok en smagssag.


Varm olien på en pande, ikke for varmt. Falaflerne laves til små "frikadeller" i hånden, evt. med en ske og steges, til de er gyldne. De kan trykkes lidt flade på panden, så de bliver gennemstegt. Det tager omkring 10-15 minutter.
Imens, falaflerne steger, skæres agurk og tomat ud og gulerødder rives groft. Bland dressingen sammen og smag til. Fugt pitabrødene lidt og varm dem på brødristeren.

Læg de stegte falafler på køkkenrulle, så overskydende fedt suges op. Anret med salat, falafel og dressing i brødene og tag eventuelt et godt glas rødvin til! :-)
De tiloversblevne falafler kan fryses.

Etiketter: , , , ,