Mad når det er bedst: mad med øl!

Frem med stegesoen! For nu var det tid til at simre. Jeg var lidt rundt omkring på nettet for at finde inspiration til denne ret, og resultatet blev fremragende, hvis jeg selv skal sige det.
Masser af grøntsager sammen med en billig kødudskæring kan på nogle timer transformeres til noget enormt smagfuldt. Det er til gengæld også noget, man skal skrive ind i kalenderen, for fra jeg startede med at skrælle den første gulerod til der var serveret, gik der fire en halv time. Dog stod det og passede sig selv det meste af tiden, hvilket jo er hele humlen, når man laver simremad. Apropos humle, skulle der selvfølgelig også øl i! Her valgte jeg en mørk én af slagsen - Mors Stout fra Refsvindinge. En kulsort øl med en god sødme og masser af smag, som giver godt samspil med kødet og grøntsagerne.
Dertil valgte jeg klassiske, danske rodfrugter og kartoffelmos. Kødet var oksebov, som er en kødtype med meget bindevæv. Denne type udskæring skal simre i lang tid, før den bliver mør. Hvis man gennemsteger kødet på panden, er det ikke til at spise, det bliver sejt og ubrugeligt. Får det derimod lov at simre i væske i flere timer - i dette tilfælde i en stegeso i tre timer - vil bindevævet omdannes til gelatine og blive til gele. Så bliver kødet så lækkert  og mørt, at det kan spises med en ske!




Hos os har vi en meget gammeldags gasovn, som ikke kan skrues længere ned end 150 grader. Havde jeg haft muligheden, vill jeg nok have stillet ovnen på omkring 120 grader og ladet retten simre mindst en time længere. På den måde ville de forskellige smage have fået lov til at udvikle sig endnu mere, selvom det ikke skal lyde som om, jeg er utilfreds med, hvordan det smagte!
Man kunne også vælge at bruge rødvin i stedet for øl, eller lammebov i stedet for oksebov. Oksebov er dog virkelig billigt, jeg gav cirka 50 kroner for 750 gram. Det endelige resultat smager, som havde det kostet meget mere.

Her er, hvad jeg brugte og gjorde:

Kødret, til 4 pers.

750 g oksebov
På en varm pande!
3 gulerod
2 løg
3 pastinak
1/3 selleri
2 fed hvidløg
3 små rødbeder
1/2 liter mørk øl

1 Fond du Chef, Beef
1/2 dl madlavningsfløde, 8%
2 tsk majsstivelse
Lidt vand

Kartoffelmos, til 2 pers.

500 g kartofler (uskrællet vægt)
Ca. 1 dl minimælk
Ca. 30 g smør

Salt og friskkværnet peber

Stegesoen og Mors Stout
Påbegynd madlavningen mindst fire timer inden servering. Stegesoen skal, som altid, stå med vand i i et kvarter inden brug. Imens skrælles pastinak, gulerod, selleri, rødbeder, løg og hvidløg. Skær selleri i tern på ca. 1 cm på alle led, pastinak og rødbede i små tern, gulerod i skrå skiver, løg i både og hak hvidløg.
Skær det værste fedt og de største sener fra okseboven. Skær den herefter ud i store tern. Brun kødet i olie et par minutter på panen ved høj varme, så det får stegeskorpe (kødet kan vendes i mel inden bruning, hvilket vil kunne hjælpe med at tykne sauce - det gjorde jeg dog ikke). Brug enten to pander, eller gør det i to omgange, så kødet virkelig bliver BRUNET. Tøm stegesoen for vand og kom kød og grøntsager heri og bland rundt. Hæld øllen over og drik bundslatten :-)
Stil stegesoen i ovnen og tænd den på 150 grader (eller 120 grader, start da mindst en time før). Stegetiden er omkring 3-3,5 timer. Herefter slukkede jeg ovnen og lod stegesoen stå i eftervarmen. Rør rundt i maden cirka en gang i timen.

Fire timer senere!
Da kødgryden sagtens kan stå på eftervarme i lang tid, er der god tid til at lave kartoffelmos. Det er en helt standard én af slagsen denne gang. Normalt ville jeg have lavet med fx 50% selleri eller persillerod, men da kødretten indeholdt ret mange grøntsager/rodfrugter, valgte jeg at lave mos kun af kartofler.

Skræl kartoflerne og skær i lige store stykker. Kog dem i usaltet vand til de er møre, ca. 20 minutter. Hæld vandet fra og lad dem dampe tørre lidt. Jeg bruger altid håndmixer til mos, men piskeris eller kartoffelmoser kan naturligvis også bruges. Kom smørret og noget af mælken i sammen med salt og peber og mos kartoflerne i gryden. Hæld mælk i indtil konsistensen er passende. Mosen kan holde sig varm i lang tid i gryden, hvis den står på et varmt komfur.

På dette tidspunkt skulle kødretten gerne være mør og lækker, og saucen kan nu jævnes og få lidt fløde. Hæld væden gennem en si over i en kasserolle. Alt, hvad der ender i sien, skal tilbage i stegesoen, og denne skal tilbage i ovnen med låg på. Den tynde sauce har en lækker smag, men jeg valgte at give den en Fond du Chef oveni for at give ekstra smag. Desuden hældte jeg 0,5 dl fløde i. Kog saucen op og jævn den med majsmelet, rørt op i vand. Her kunne det have hjulpet at have vendt kødet i mel først, men det gjorde jeg som sagt ikke (desuden havde jeg snittet et par kartofler helt fint i håbet om at de kunne koge ud og jævne saucen. Det fungerede dog ikke efter hensigten, hvorfor jeg har undladt at skrive dem på her).

Den jævnede sauce hældes tilbage over kødgryden, som nu er klar til servering.
Så er det bare at nyde velsmagen og det veltilberedte måltid, som der virkelig er kælet for i lang tid!

Etiketter: , , ,