"Grøn" couscous med fisk


Som man kan se i mit næste indlæg, kan jeg godt lide at lave mad, der får lov at stå og passe sig selv i nogle timer (selvom det ikke bliver så ofte). Men for det meste må det jo gerne gå lidt hurtigt, uden at det bliver usundt. Vi er jo blevet en lille familie herhjemme, så jeg kan godt mærke, der ikke er helt det samme overskud til at lave mad. Det kan også mærkes her på bloggen, hvor der godt nok går lidt tid mellem indlæggene efter hånden. Vi er dog ved at have vænnet os til familielivet, så forhåbentlig kan jeg begynde at arbejde lidt mere på bloggen igen. Ved siden af de tusinde andre ting, jeg også lige skal nå, selvfølgelig :-)

Her kommer der en hurtig og nem opskrift, der passer fint ind en dag, hvor aftensmaden gerne må gå lidt tjept. Tilmed er der også fokus på sundhed, så er alle mine krav jo opfyldt.


Til 3 pers.

3 pastinak
1 gul peber
1/2 squash
3 gulerødder
5 forårsløg
3 dl fuldkornscouscous
3-3,5 dl kogende vand
1 spsk olie
Sherry vinaigre


300 g fisk, fx sejfilet eller laks
1 spsk olie
2 spsk balsamico
1 fed hvidløg

Salt og friskkværnet peber

"Alligatoren" og de hakkede grøntsager
Tænd ovnen på 220 grader, skræl pastinakker og gulerødder og rens resten af grøntsagerne. Det hele skæres i små, fine tern, omkring 5 mm på alle led. Hos mig fik de en tur i "Alligatoren", så jeg var sikker på, de alle fik samme størrelse. Foråsløgene skæres i skiver. I god tid sættes fisken, som er smurt i en smule salt og peber, olie, balsamico og knust hvidløg i ovnen i en bradepande. Alt efter hvor store stykkerne af fisk er, og om de er frosne eller ej, skal de have 10-15 minutter i ovnen. Det er dog en god idé at kigge til den indimellem, så den ikke får for meget. Så snart den er fast hele vejen igennem kødet, har den fået nok.

Svits grøntsagerne i 1 spsk olie i en gryde, som er på mindst tre liter. Sæt vand til at koge i elkedlen. Når grøntsagerne er blevet lidt bløde tilsættes et vrid salt og peber, couscous, vand og sherry vinaigre. Sluk derefter for blusset og lad det stå i fem minutter med låg på. Der kan evt. spædes lidt op med vand, hvis det behøves.

Servér evt. med en skefuld græsk yoghurt eller fedtfattig creme fraiche.

Etiketter: , , ,