Polenta, søde kartofler og kød med champignonsauce

Nu kan jeg jo godt lide at prøve nye ting i køkkenet, nemme som svære ting. Jeg ved ikke, om jeg vil kalde polenta svært eller nemt at lave, men det gik i hvert fald ikke helt, som jeg havde håbet. Det smagte lækkert, men jeg havde håbet på et lidt mere håndterligt produkt! Til gengæld blev resten af måltidet lige, som det skulle. Problemet med polentaen var nok, at jeg brugte for meget mælk, så konsistensen blev meget svampet og blødt. Det havde svært ved at holde sig samlet, så det skulle håndteres meget forsigtigt. Det smagte dog godt alligevel, og i følgende opskrift har jeg prøvet at korrigere lidt, så jeg tror, det bliver bedre. Jeg har dog ikke efterprøvet den, så hvis du laver den, må du vurdere om det er, som det skal være.



De søde kartofler syntes jeg smagte fremragende, men kan (som navnet jo utvetydigt antyder) godt være lidt til den søde side. Især når de bliver ovnstegt med balsamico, som karamelliserer. Det kunne derfor være en idé at erstatte en del af de søde kartofler med almindelige kartofler eller andre rodfrugter. Men det er selvfølgelig en smagssag.


Der er mad nok til 2-3 personer.

Sauce
250 g champignon
1 løg
2 fed hvidløg
1,5 tsk sennep
3 store spsk mascarpone
1 spsk olie

Ovnstegte kartofler
450 g søde kartofler (yams)
2 spsk Olie
1 spsk Balsamico
1 spsk Sherryvinaigre
Salt, peber

Polenta
2 dl polenta (majsgryn, den eneste producent af produktet, jeg har kunne finde er Urtekram)
6 dl minimælk (jeg brugte 8 dl, hvilket nok var for meget)
1 spsk smør
1 spsk mascarpone
Salt, peber

2-3 stk kød, fx schnitzler, koteletter, bøf eller kylling

Start med kartoflerne, der renses. Jeg skrællede dem, da skrællen virkede meget tyk. Jeg er dog ret sikker på, at det faktisk ikke var nødvendigt. De skæres i lige store både og puttes i en frysepose, hvori der hældes olie, balsamico og sherryvinaigre og krydres med salt og friskkværnet peber.
Fordel kartoflerne i et fad eller bradepande af passende størrelse, eventuelt med bagepapir i bunden. Det er vigtigt, de kommer til at ligge i ét lag, så de er færdige på samme tid. Stil dem i ovnen på 250 grader (lavere, hvis der bruges varmluft). Min erfaring er, at kartofler og andre rodfrugter godt kan klare ret høj temperatur. Når man kan mærke, de er færdige ved at stikke en gaffel i, kan man bare slukke for ovnen og lade dem stå på eftervarmen, til resten af maden er færdig. De skal bage i 45-60 minutter.

Polenta klar til køleren
Beklæd en form (fx en brødform eller ildfast fad) med madfilm, så der er nok til, det også kan lægges henover.
Mælken hældes i en kasserolle og krydres med salt og friskkværnet peber, hvorefter det bringes i kog under konstant omrøring. Når det koger tilsættes polenta, smør og mascarpone, og omrøringen fortsætter ved middel varme, indtil konsistensen er som tyk kartoffelmos. Pas på, det ikke brænder på.
Massen fordeles jævnt i den filmbeklædte form, hvorefter den dækkes til med filmen, som rager ud over siderne. Tryk massen med hænderne, så den er lige høj alle steder. Herefter skal den stå og sætte sig i køleskabet imens saucen laves.

"Sauce in the making"
Rens og hak champignon groft. Snit løg og hvidløg og steg det i olie over middel varme. Efter nogle minutter tilsættes champignon og varmen øges. Den væske, som trænger ud af svampene skal bevares, så når de er svundet lidt ind tilsættes sennep og fordeles godt. Herefter tilsættes mascarpone, og varmen skrues ned. Lad det simre nogle minutter og smag til med salt og friskkværnet 

Kødet steges og pakkes ind i sølvpapir, så det kan hvile indtil servering.

Imens saucen simrer skæres skiver af polenta og steges gyldent i olie på en pande med non stick-overflade. Det kunne godt være panden, som blev brugt til kødet, da polentaen herved får lidt smag fra kødet.

Så er der til et lækkert måltid mad, velbekomme!

Etiketter: , , ,