Pastitsio

Pastitsio med lam og aubergine har, siden jeg faldt over den på nettet, været en af mine absolutte yndlingsretter! Jeg kender ikke forfærdelig meget til græsk mad, ej heller har jeg været i Grækenland, men for mig virker det til at være meget autentisk græsk. Om ikke andet er det rigtig velsmagende mad!


I den originale opskrift - som findes her - er energifordeling hvad jeg ville kalde mindre heldig: 19% protein, 30% kulhydrat, 51% fedt. Det har jeg prøvet at skubbe lidt til, så fordeling måske er lidt mere i stil med den sunde mad, jeg gerne vil blogge om her. Jeg har ikke regnet på næringsindholdet, men har lavet lidt om på proportionerne i opskriften. Det har dog lige så meget været af praktiske årsager - Jeg kan kun få pakker med 400 g lammekød i Kvickly, ikke 500, én aubergine vejer 300-400 g, osv.

Jeg har desuden valgt at gengive opskriften ved bare at kopiere den. Det ville være lidt dobbeltarbejde at skrive den selv. Følgende er altså kopieret fra www.opskrifter.dk og i parantes og kursiv har jeg anført mine ændringer.

"Ingredienser til 6 personer (med de mængder jeg angiver her vil jeg sige, at der kun er til 5)

Sauce:

Fremgangsmåde: -Svits det hakkede løg i olien over medium varme. Når løget er blevet blødt tilsættes hakket lammekød, og det svitses over middelhøj varme.

-Tilsæt presset hvidløg, salt, oregano, kanel, sukker og peber og steg videre under omrøring i et par minutter. Skær auberginen ud i tern på 1x1 cm, tilsæt dem sammen med tomat og lad retten simre under låg, til auberginestykkerne er møre. Tag låget af og lad det simre i 15 min. mere, så det tykner lidt. Smag til med salt og peber og evt.lidt mere frisk oregano.
-Forvarm ovnen til 210°C.



-Ostesauce: Smelt smørret i en middelstor gryde over medium varme. Tilsæt mel og steg under omrøring i to minutter. Pisk mælk i og tilsæt hvidløg samt nellike. Bring saucen i kog under konstant omrøring. Skru herefter ned for varmen og lad saucen simre i 5 min. Tilsæt smuldret feta, salt og peber og kog under kraftig omrøring.

-Pisk æggene let i en lille skål. Tilsæt de piskede æg til saucen, mens der piskes for at fordele det hele jævnt.

-Kog pennne i letsaltet vand. Vend halvdelen af pennene med kødsaucen og halvdelen med ostesaucen.

-Hæld kødsaucen med penne op i et stort ildfast fad. Herpå hældes ostesauce med penne. Sørg for, at begge lag er jævnt fordelt. Bag pastitsioen i ovnen i 25-30 min. og lad den stå i 5 min. før den serveres. "
Ud af ovnen og hvile i fem minutter inden servering
Fremgangsmåden er den samme. Desuden fik vi en gang coleslaw-ish salat til, for at det ikke bare skulle blive kød og ostesauce. Den bestod af
Snit spidskålen i fine strimler og riv gulerødderne. Bland alle ingredienser sammen og lad det stå og trække i køleskabet mens pastitsioen er i ovnen.

Bered dig så på en fantastisk smag! Lam smager ret specielt, men på en god måde synes jeg. Det er dog en sjældenhed at få serveret lam herhjemme, så vi nyder det lidt ekstra, når det endelig er. Og vi glæder os altid, når der kommer pastitsio på bordet!

Etiketter: , , ,