Surdej - del 2

Så er surdejen fem dage gammel, og den ser ud til at trives. Der er heldigvis ikke sket flere eksplosioner, det er jeg ret glad for. Faktisk er den ikke rigtig vokset, kun boblet en smule, med en lille smule overtryk i glasset til følge. Det må være på grund af, at jeg har brugt koldt vand i stedet for varmt siden dag 3.
I følge vejledningen er skal man altså fra dag 3 bruge koldt vand i stedet for varmt, hvilket man skal fortsætte med indtil dejen er færdig. Jeg tager stadig halvdelen af surdejen fra og fylder 150 g økologisk rugmel og 2,5 dl vand i, når den fodres hver dag.
Desuden har jeg skiftet til et andet glas, for det første var godt nok blevet smurt godt og grundigt ind i surdej! Jeg har dog endnu ikke fået købt et større, men det må jeg få gjort.

Sådan ser den så ud nu:


Den begynder faktisk at dufte meget godt - efter min mening, andre her i huset er ikke af samme opfattelse. Det skal nok blive et fint udgangspunkt til rugbrød, tror jeg!

Etiketter: , , ,