Linsesalat

Ahhhh, så er den lange (sådan føles det i hvert fald!) eksamensforberedelse ovre med et godt resultat, og nu er der endelig overskud til at arbejde lidt med bloggen igen :-)

Linsesalat med quorn

Jeg har lavet en lækker, fyldig salat med masser af smag, som er god både til aftensmaden, men også til madpakken. Igen er det en ret, som kan varieres alt efter hvad man har i køleskabet. Jeg går meget ind for at undgå madspild, og mad som denne er en god måde ar komme af med de rester af grøntsager, man skulle have liggende. Så sparer man både penge, og man undgår at spilde de ressourcer, vi har til rådighed!


Jeg prøvede desuden noget, jeg aldrig har prøvet før: Quorn! Det består af svampeprotein, som på en eller anden måde er dyrket/produceret, så det hænger sammen til noget, der ligner fileter. Det føles ikke som om, man spiser svampe, for det er jo hovedsageligt protein, det består af. Det minder mest af alt om kyllingekød i struktur.

Nu er jeg egentlig ikke så vild med at spise noget, fordi det ligner noget andet, så jeg kunne ikke finde på at lave "næsten-kyllinge-filet", for det har sådan set ikke noget med kød at gøre. Jeg vil hellere spise noget, for hvad det er - i dette tilfælde quorn!

Læs mere på www.quorn.com eller hvis du vil have det mere videnskabeligt: www.mycoprotein.org. Husk - det er producentens egne hjemmesider, så hav lidt kildekritik!

Det følgende gav rigelig mad til 4 personer/madpakke i et par dage:




Start med at skylle linserne i en si og sorter evt. fremmedlegemer fra. Kog dem i 8 dl vand i ca. 15-18 minutter. De skal ikke være udkogte. 
De frosne bønner skæres i 1-2 cm lange stykker, og alle de frosne grøntsager overhældes med kogene vand. Lad dem tø op, og hæld vandet fra.

Citron over gulerødderne - så bliver
 de ikke brune
Skræl og riv gulerødderne groft. Hæld citronsaft over og bland godt.
Efter kogning hældes linserne i sien igen, og de skylles hurtigt under den kolde hane, så kogningen stopper. Lad dem stå og køle af indtil de skal bruges.


Følg anvisningerne på tilberedning af quorn. Her er hvordan jeg gjorde det:

De frosne stykker steges brune i olie 4-5 minutter, hvorefter der hældes lidt vand over sammen med currypaste, soja, engelsk sauce og spidskommen. Lad det simre under låg i 15 minutter og hæld derefter vandet fra.

Alle ingredienser blandes sammen i en stor skål og vendes godt sammen. Smag til med salt, friskkværnet peber og evt. mere citronsaft.

Salaten kan serveres lun, hvis linser og quorn ikke køler helt af. Man kan også lade dem køle helt af og servere salaten kold.
I hvert fald synes jeg det giver et godt spark med noget chilisauce, fx denne:

Enjoy!

Etiketter: , , , ,