Nem, sund restemad på 20 minutter

Når man ikke lige har planlagt aftensmaden, er det en god mulighed for at rydde lidt ud i køleskabet. Jeg fandt en del gode rester, som blev til en lækker og rigtig hurtig gang mad.
Lidt pasta, masser af grøntsager og lidt fløde kan man komme langt med. Det blev til en pastaret, som er en smule inspireret af pasta carbonara (ja okay, bare en smule):



Følgende giver én velvoksen portion eller to ret små portioner. De fleste ingredienser var i mit køleskab i forvejen, så der var ikke rigtig planlagt. Retten kan laves med alle mulige typer grøntsager/kød, så det er en god måde at få brugt op af de rester, man har liggende. 

Her er, hvad jeg havde i køleskabet/fryseren




Her er, hvad jeg måtte købe


Oksesalamien smagte desværre ikke specielt godt, da den var blevet stegt - hvilket den jo heller ikke er beregnet til. Så jeg ville nok have valgt en chorizo i stedet, hvis jeg havde vist det!

Fremgangsmåde:


Sæt rigeligt vand med salt over til pasta.

Pølsen steges i en lille smule olivenolie, til den er lidt sprød. Herefter lægges den på en tallerken eller skærebræt, så den ikke steger videre.

De frosne grøntsager steges i olivenolie i en sauterpande ved høj varme. De er jo frosne, så skru helt op for varmen. Når grøntsagerne er tøet lidt op - efter 3-4 minutter - kommes broccoli og squash ved. Det steges videre i omkring 5 minutter endnu ved middel varme.
1 dl fløde og den revne parmesan kommes i panden og blandes godt sammen. Smag til med salt og friskkværnet peber, og lad det stå og simre under låg indtil servering.

Kog pastaen i spilkogende vand i 3 minutter. Skyl rucolasalaten imens.


Anret pastaen i en serveringsskål og hæld grøntsagssaucen ovenpå. Øverst kommer der rucola på.

I alt tog det 20 minutter fra jeg begyndte, til der var mad, så det passer godt ind i en travl dag. Det kræver selvfølgelig, at grøntsagerne er skåret ud på forhånd eller kommer fra frost.


Etiketter: , , ,