Husk fisken

Inspirationen til denne ret kom lige pludseligt, jeg ved ikke helt hvordan! Jeg havde set noget kokken i Go'morgen Danmark lave asparges, og så kom jeg på denne ret:

Rødspættefilet med cream cheese på bund af asparges, gulerod og spinat.

Nu hvor jeg læser Ernæring og Sundhed, og på en måde kommer til at blive en repræsentant for kostrådene, har jeg besluttet mig for at "lære" at spise fisk. Det er jeg nemlig ret dårlig til. Så det er lidt af en udfordring at få det ind i min hverdag. Men jeg har besluttet mig for, at tage udfordringen op, og det nemmeste er jo, hvis jeg selv laver mig nogle fiskeretter, for så er jeg jo nødt til selv at spise det :-)


Her er indkøbene til retten (løg skal ikke bruges):



Ingredienser (2 pers.):


Sæt vand over til pasta, og kog den 9-10 minutter.
Skræl gulerødder og knæk det nederste af aspargesene af. Efter de er skyllet, skæres begge dele i strimler med en skrællekniv. Skær nedefra og op på aspargesene, for at få hovederne med. Strimlerne skal være omkring 1-2 mm tykke. De svitses ved høj varme i lidt olie, og lidt sherryvinaigre hældes over de sidste minut. Grøntsagerne må ikke blive for bløde, de skal stadig have lidt bid.
Kog creme fine op i en gryde med spinat og smag til med peber. Lad det simre sammen et par minutter, til spinaten er faldet sammen, og creme fine er tyknet lidt. Anret det herefter i to skåle. Spinat nederst, derefter pasta og grøntsager.

Cream cheese røres sammen med sennep og foråsløg, og spredes ud over rødspættefileterne. De "klappes sammen", og dampes, steges eller bages i ganske få minutter, til de er møre. Imens ristes de hakkede mandler i olie over høj varme, indtil de bliver mørke og sprøde. De skal saltes godt.
Fisken anrettes ovenpå det hele, og mandlerne drysses over. Der kan hældes lidt citronsaft over til sidst.



Sådan så det ud, da jeg lavede retten, med dampet fisk

Det var første gang, jeg prøvede denne ret, så køkkenet lignede en slagmark bagefter med alle de potter og pander, jeg havde brugt! Til gengæld var den også klar på kort tid. Men hvis du prøver denne ret, så brug lidt tid på at disponere retten bedre. Jeg har prøvet at skrive opskriften i en god rækkefølge, men gør, hvad du synes er bedst.

Etiketter: , , ,