Bruschetta på rester

I dag er jeg alene hjemme, og jeg har lidt travlt, så jeg har fundet nogle ensomme tomater, oliven og andet frem fra køleskabet. Desuden var jeg så heldig at få to surdejsbrød af en ven, som har fået dem hos en bager. Brødene skulle have været smidt ud, men i stedet bliver jeg mæt af dem i aften. Det var da en lidt bedre anvendelse, ikke?

Jeg har lavet to slags "topping" på min bruschetta:
Oliven-gulerodstapenade og tomat.







Jeg fandt i køleskabet:

Desuden:

Start med at skrælle gulerødder og skær dem op på langs, så stykkerne er max en cm tykke. Steg dem på panden ved middel varme - pas på, de ikke brænder på -, og kom balsamico på efter et par minutter. De skal stege i alt 15-20 minutter, indtil de er bløde.

Rist brødskiverne på brødrister eller i ovnen, til de er sprøde.

Imens snittes løg fint og steges bløde i olie i en ny pande,  tomaterne skæres groft ud. De kommes i panden, og tomater og løg steges, til det falder helt sammen.


Når gulerødderne er bløde, kommes de i en skål sammen med sorte oliven, 3 spsk olivenolie, 1 spsk sherryvinaigre, lidt salt og peber efter smag. Det blendes med stavblender (det skal være med stavblender, en almindelig blender kan ikke klare jobbet - det er der ikke nok væske til) indtil det er ensartet og smages til. Hæld det fx op i en serveringsskål.

Der blandes 1 spsk creme fraiche/ricotta i tomat/løgblandingen, og der smages til med salt og peber (på billedet ser min ret lys ud fordi jeg havde puttet 2 spsk creme fraiche i. Det var for meget, så jeg har skrevet 1 spsk i opskriften).
Skær hvidløget midt over på langs, og gnid det ristede brød godt ind i hvidløg.
Server.


Kan også bruges som forret, aperitif eller snack.



Etiketter: , , , , , ,